Ga naar de inhoud

Sollicitant afwijzen kost geld! Maak een ambassadeur.

Naar aanleiding van een leuke discussie via linkedin en een procedure voor een nieuwe medewerker binnen ons bedrijf werd ik bewust van de positie van een sollicitant.

De huidige tijd kenmerkt zich door een stijgende mate van werkzoekende. Ik spreek niet graag over werkloze, immers je kunt altijd iets doen, je bent zoekende. Het betekent als werkgever dat je mogelijk veel (nog) niet geschikte kandidaten krijgt. Dat kost je tijd en moeite, de vraag is of dat het waard is?

Uit onderzoek van het Britse Capital Consulting is gebleken dat zeker 53% van de sollicitanten na een slechte ervaring bij een sollicitatie procedure niets meer wenst af te nemen van het bedrijf in kwestie. Bovendien vertelt bijna een derde van de ontevreden werkzoekenden aan drie tot vijf anderen over hun slechte ervaring en een kwart vertelt het aan meer dan zes mensen. In 1% van de gevallen gaat men er zelfs toe zover om het bedrijf op internet aan de schandpaal te nagelen. Hoeveel tijd en moeite kost dat wel niet om het recht te praten of met marketing hier goed op te reageren?

Ik laat het dus wel uit mijn hoofd om een sollicitant niet netjes te behandelen. Het moet dan ook onderdeel van je marketing zijn. Wij bestempelen dit als arbeidsmarketing, een integrale manier van je totale uitstraling naar de markt.

Ook als het gaat om een procedure, zorg dan dat je iemand een positieve exit geeft. Wees eerlijk en oprecht in hetgeen je vertelt. De methode hierin is mijns inziens: geef goede feedback en praktische tips. Een potentiële medewerker zal dit waarderen en mogelijk nog een keer solliciteren op een andere functie. In ieder geval zal deze als de naam van je bedrijf valt positief zijn en je bedrijf een warm hard toe dragen.

Denk er eens over na om mondeling te communiceren of als het schriftelijk is kijk dan eens wel van de volgende tips interessant kunnen zijn:

Feedback objectief en persoonlijk
Vaak wordt er een standaard brief gebruikt. Als je toch de moeite hebt genomen om een procedure door te lopen geef dan ook persoonlijk feedback. Dat kan schriftelijk met tips, maar ook mondeling. Misschien lastig maar wel zo netjes. Jij bepaalt de toon en de uitwerking.

Breng het verhaal positief
Meld direct of je wel of niet doorgaat met de procedure. Echter elke sollicitant heeft sterke en minder sterke eigenschappen. Neem de sterke en zwakke punten afwisselend op. Blijf objectief in wat je waargenomen hebt.

Passendheid benadrukken, niet de persoon
Benoem hetgeen niet passend wat voor de functie. Als er een specialisme gevraagd wordt dan betrek je het op de functie en niet de persoon. Dus niet u kunt niet lassen. Voor de functie is lassen noodzakelijk, die ervaring bezit u (nog) niet. Dat is objectief.

Wees kritisch opbouwend
Het is niet leuk om slecht nieuws te krijgen. Vervelender is om dan ook nog een bak negativiteit over je heen te krijgen. Dus geef tips en wees kritisch opbouwend. Als voorbeeld zeg niet: “u komt zeer onzeker over”, maar “bereid u zo goed voor dat u duidelijk blijkt geeft dat u weet waarover u praat, u komt dan zeker over”.

Geef de kandidaat kans tot reactie
Wanneer je de kans geeft tot wederhoor kun je er zelf iets van leren en mensen voelen zich begrepen. Geef die ruimte. Let op zorg dat je een discussie voorkomt, blijf bij de bevindingen. Sluit positief af
Hoe voor de hand liggend ook: benadruk nog eens dat de kandidaat voor déze, specifieke functie is afgewezen en niet in zijn algemeenheid. Vat alles samen en geef als uitsmijter nog een aantal tips voor vervolg sollicitatieprocedures.

Tot slot bepaalt u het imago van het bedrijf en uzelf, een goed gezegde blijft “wie goed doet, goed ontmoet”.