Ga naar de inhoud

Systemen zijn slechte oplossingen – dag 81 van 90

Een business uitdaging? Systemen zijn slechte oplossingen. Beeld je eens in dat je als uitzendorganisatie competitie krijgt van een tech-bedrijf. Vergelijk het met Uber in de wereld van het personenvervoer. Het tech-bedrijf smijt er een berg geld tegenaan en penetreert de markt met techniek en lage tarieven. Het koopt de markt. Waar sta je dan?

Systemen zijn slechte oplossingen

Het eerst dat het management van de organisatie zegt: “wij lopen achter en de systemen zijn de schuld”. We moeten morgen een ander systeem hebben. We kunnen niet meer wachten op de huidige ontwikkelingen. Begrijpelijk. Alleen wat gaat er echt mis? Waardoor kun je de competitie niet aan? Ga je vechten of denken? Paniekvoetbal of strategische besluiten nemen?

Mijn visie hierop is heel simpel. Ga naar je onderscheidende vermogen. Wat is de reden dat mensen bij je komen wanneer je geen systeem zou hebben? Hiervoor heb ik twee richting gevers en in deze case zie je dat ook:

  • Relaties aangaan in een gespecialiseerde markt;
  • Massa maken en technologie het werk laten doen;

De organisatie waar ik het hierover heb wil massa maken, maar heeft nog de kennis, nog de investeringsmogelijkheden om de technologie echt te veranderen. Tijd dus om de strategie aan te passen. Tijd om te werken aan relaties en kwaliteit van product.

Systemen zijn middelen

Inderdaad werken de systemen voor de andere partijen, alleen die hebben een andere strategie. Namelijk blijven investeren en snel groot worden met zaken als gemak en snelheid. Die hebben geen service-apparaat. Dan wel inhoudelijke kennis. En dat hoeft ook niet.

Systemen zijn wel degelijk belangrijk in de huidige tijd, dat heeft een andere reden. In de War for Talent is het zaak mensen te behouden, te binden en te boeien. Je kunt met systemen een aantal zaken regelen:

  • Simpel, repeterend werk voorkomen. Beter gezegd door de systemen over laten nemen;
  • Data genereren hoe mensen het doen en daarop inspelen;
  • Mensen laten leren en de echte toegevoegde waarde benutten.

Tijd dus om anders te kijken naar de inzet en competitie.

Tot dag 80……