De wat van de watjes terreur noem ik het ook wel. Of met watjes gooi je geen organisatie om. Steeds vaker loop ik er tegenaan dat wanneer er een issue is dat we direct naar het “wat” springen. We denken gelijk aan de oplossing, richting en taak. Lekker pragmatisch.Terwijl ik inmiddels geloof dat je meer zaken bij je draagt om te komen tot een echt goede oplossing. Het gevaar van direct zo denken is dat je gaat ‘micro managen’.
Van Wat naar Waarom
Misschien is het wel een natuurlijke eigenschap. Mijn eerste vraag is altijd waarom is het een probleem? Je ziet dit ook in de Lean en Scrum technieken de 5 x waarom vraag. Diep eerst alles uit alvorens je komt tot een oplossing. Stel jezelf eerst veel vragen. Bijgaande een korte animatie hoe het werkt.
Met andere woorden:
- Waarom gebeurd dit of waarom is het een probleem?
- Wie zijn erbij betrokken of hebben invloed op de oplossing?
- Hoe zou het eruit dienen te zien, wat is het gevoel, hoe komt het?
- Wat is hetgeen we dienen te doen als we voorgaande zaken in ogenschouw nemen?
De wat fase
In de “wat” fase is het wel zaak om het vanuit drie perspectieven te bekijken:
- Ervaring
- Middelen
- Proces
Met andere woorden welke ervaring is er aanwezig? Met welke middelen dient de vraag opgelost te worden? Aan welk proces voldoet het en is dit bij iedereen bekend?
Uiteindelijk leidt een gedegen onderzoek en uitwerking tot meer resultaat. Het is verder uitgediept en je komt to meer creativiteit. En natuurlijk is dit aan het begin lastig. Echter je zult verbaasd zijn wat je meer ervaart en eruit haalt als het daadwerkelijk ingezet wordt.
Praktisch gezien zet ik dit in als we een aanvraag krijgen voor een nieuwe functionaliteit in de systemen die we ontwikkelen. Ook zet ik het in als het gaat om een visie ontwikkelen en zijn de stappen de basis voor een workshop.
Tot dag 75….