Ga naar de inhoud

Wegjagen van talent

In diverse bedrijven wil men vernieuwen maar bestaat het uit oude denkbeelden. Afgelopen week kwam ik er twee tegen.

Allereerst een organisatie die zich richt op het langer termijn aangaan van relaties en een actieve sales houding, dus hunten (naar de hunter and de farmer in het sales principen) . Op zich duidelijk en een lijn in aan te brengen. Echter als je dan twee andere zaken doet, bepaalde tijd contracten voor een half jaar geven en daarnaast geef je aan dat de sales persoon eigenlijk vanaf kantoor moet werken, dan gaat er iets mis. Als je dan ook nog in aanname periode een persoon hebt aangenomen waarvan uit het assesment en de gesprekken blijkt dat deze persoon meer relatiebeheerder dan hunter is dan ben je investeringen aan het verbranden lijkt mij. Dus kom je er na een jaar achter dat je de verkeerde persoon hebt, althans je geeft deze persoon eerst nog een tweede contract van een half jaar en dan kom je er vier maanden later achter dat je de persoon kwijt wilt.

Het tweede voorbeeld is een persoon die vraagt of ze vier dagen kan werken. Werkend in een gastvrijheid bedrijf is het antwoord: “nee, eigenlijk heb je een functie die zeven dagen dient te zijn, daar doe je er al maar vijf van”. Nu ben ik als ondernemer niet vies van werktijden. Echter dit gaat toch te ver.

Dat zulke bedrijven nog bestaan zou je zeggen. Overigens beide miljoenen organisaties. Op deze manier jaag je talent weg. Erger nog je krijgt later geen talenten (echte toppers) meer. Een begin van het einde als je bedenkt dat de War on Talent er echt wel aan gaat komen. Zeker als je dan in moeilijke bedrijfstakken als gastvrijheid of de niet al te hippe schoonmaak zit. Nee, tijd om het juiste profiel voor een organisatie neer te zetten.

Laat staan dat er grote kosten verbonden zijn aan het verkeerd selecteren. Denk aan de wervingsfees, de inwerkperiode en het niet voortvloeiende rendement. Al snel heb je een jaar verspeeld zonder resultaat. Zeg dus 12 maandsalarissen en 2 maandsalarissen wervingsfee. Voor de gemiddelde accountmanager kom je dan al snel op € 65.000 euro aan kosten. Tijd dus om het beter te doen. Je talenten binnen te halen en houden en nog beter de “return on talent” te meten en te weten.

Wanneer je mensen niet weg jaagt is de vraag? Heel simpel: match tussen wat je zegt en wat je doet. De bedrijfscultuur moet aansluiten met hetgeen je neerzet in je sollicitatie, inwerk en verwerkingsperiode. Dan behoud je talent. De worst voorhouden is niet goed, gouden handboeien niet, nee zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Een simpele want dan kun je alles maken en de juiste inzet van personeel verwachten.