Ga naar de inhoud

Werknemers wachten, ondernemers kunnen niet wachten……

In de dagelijkse operatie in het werken met mensen kom ik er steeds achter dat de werknemer nog immer niet bewust is dat er slimmer en eventueel harder gewerkt dient te worden. Men wacht een beetje af. Kijkt wat rond. Ze aanschouwen het vanaf de zijlijn. Wat is daar de reden van? Welke motivatie hebben ze hierin? En wat zou het betekenen als je wel mee zou doen?

Ondernemer

Eigenlijk is de ondernemer daar wel een grote factor in, want die:

  • wil te snel;
  • laat mensen niet meedenken;
  • kan niet wachten en achterover leunen;
  • is altijd bezig met morgen;

Alleen hoe betrekt hij of zij de werknemers erbij? Zijn de medewerkers zich bewust van de zaken die moeten gebeuren. De goede dingen in plaats van de dingen goed doen.

Wat zou er gebeuren als ondernemers blijven wachten? Inderdaad niets, dan wordt de motor stop gezet.

Medewerker

Als ondernemer heb ik natuurlijk ook te maken met werknemers. Voor mij zijn dit dagelijks verrassingen over de houding en het gedrag. Voorbeeld is wel een mening hebben, alleen niet de verantwoordelijkheid nemen. Juist met verantwoordelijkheid nemen kom je tot verbetering en kun je het samen doen. Wanneer je dat dus niet doet, sta je aan de zijlijn.

Als ondernemer vraag ik drie zaken van mijn medewerkers:

  • Reflectie: doe iets fout en wat leer je ervan?
  • 1 vinger principe: als je naar een ander wijst, wijzen er drie vingers naar jezelf. Welke drie dingen had je er zelf aan kunnen doen?
  • Toegevoegde waarde: wat heb je vandaag extra gedaan, dat voor je klant / gast een extraatje opleverde?

Daarnaast natuurlijk hard werken en om de doelstellingen te behalen. Inderdaad die deel ik dan ook en als we ze halen vieren we dat samen.

Ook weten hoe deze organisaties lopen? Of een inspiratiegesprek hierover hebben? Mail me gerust.