Beloon je het proces of het resultaat? Wanneer ben je tevreden? In welke fase wens je wat te belonen?
Je kunt veel leren van de kleine mensen om je heen. Afgelopen weekend hoorde ik mijn vrouw de kleine belonen omdat ze zelf naar het toilet wilde. Zonder resultaat maar wel zelf erom gevraagd. Ze mocht een sticker uitzoeken vanwege het feit dat ze het geprobeerd had. In eerste instantie dacht ik ‘dat is verkeerd belonen’. Immers je beloont het proces en niet het resultaat. Resultaat- en doelgericht als ik ben was dat mijn snelle reactie. Erover nadenkend dacht ik, ‘nee, de stap naar het resultaat moet je ook belonen’. Dus pak dat stickertje maar.
In hetzelfde weekend heb ik een groep mensen getraind. Er is in die organisatie best iets aan de hand. Nu hebben de mensen op de werkvloer een overleg met de leiding gehad en zie je dat er beweging loskomt. Echter een aantal mensen hebben een dusdanige lange en vervelende ervaring dat ze alleen in het verleden kunnen blijven hangen. Ook daar kwam het naar voren. Daar hebben we het juist gehad over het feit dat als er dan wel iets verandert dat je daar ook waardering voor op mag brengen en het positieve van mag zien. Moeilijk vind men dat.
Kortom om te komen tot resultaat dat je wenst te belonen dien je de stappen er naartoe, vaak het proces ook te belonen of te waarderen. Als de stap te groot wordt, loop je het risico dat het volledige doel geheel niet gehaald wordt. Wie beloon je dan nog?
*YHIM staat voor “Yes, Het Is Maandag” en wordt elke maandagochtend gepubliceerd. Daarmee als doel hebbende dat je elke week een nieuw doel, een nieuwe kans of eigen initiatief kunt ontplooien.