Zinloze gedragsstijlen trainingen – 79 van 90

Het zijn zinloze gedragsstijlen trainingen. En inderdaad ben ik dat eens met degene die het zei, zeker als je het in de context plaatst waar hij het in plaatst. Laten we stellen dat het iemand is die veel over gedrag, mensen en organisaties weet. Ook heb ik hem heel hoog zitten. De context is dat je beter de organisatie zo kunt inrichten dat er zaken geregeld zijn als: ruimte om te ontdekken, mee mogen denken en weinig bureaucratie.

Laat ik zeggen dat ik het eerst totaal niet met hem eens was. Want in de twee bedrijven waar we met ontwikkeling van mensen bezig zijn hebben we het juist over gedrag. We trainen het dagelijks.

Inderdaad: zinloze gedragsstijlen trainingen

Toch kwam ik erachter dat het zinloos is om mensen bewust te maken van het eigen gedrag, ander gedrag en dan beter te kunnen verbinden. Het werkt wel, alleen hoe duurzaam is het? Wat betekent het voor de organisatie op langere termijn? Middelen als MapsTell en Insights Discovery zijn geweldig om mee te werken. Wat is het bereik er uiteindelijk van? Inderdaad kortstondig wanneer het niet geborgd wordt of blijft leven in de organisatie.

Het gaat, en zo duidde mijn gesprekspartner, om hoe de organisatie het ingericht heeft voor de medewerker. En toen ik even zocht op de redenen waarom mensen organisaties verlaten werd het met me nog duidelijker. De top 5 laat dit zien mijns inziens: 

  • Duidelijk doorgroei mogelijkheden;
  • Work-life balans en daarmee gepaard gaande werkdruk;
  • Waardering en feedback (constant en groeigericht);
  • De visie en richting van het bedrijf kunnen uitdragen;
  • Falend leiderschap;

Interessant is te zien dat dit boven geldelijke beloning gaat. Met andere woorden de menselijke factor is bepalend.

Cultuur als basis van de structuur

Met andere woorden richt dus eerst de organisatie in met een open, duidelijke en mensgerichte cultuur. Daarna kun je de mensen nog verder verscherpen op gedrag. Want ondanks dat ik erg sta achter het verhaal over eerst de organisatie inrichten en dan de mensen helpen, geloof ik oprecht dat meer begrip voor elkaar ook zal leiden tot meer en betere onderlinge samenwerking.

Het is vergelijkbaar hoe we tegenwoordig eerder een brief bij de buren op de mat hebben liggen betreffende overlast, dan dat we met ze gaan praten. De gedragsstijlen trainingen dienen te zorgen voor meer interactie en praten over gedrag. Het dient te leiden tot meer begrip.

Tot dag 78……

Related posts